Stay fit with good care!

Nieuws

Home » Over ons » Nieuws » Sporten na een tijd stilzitten
Sporten na een tijd stilzitten 15 mei 2020

Ten gevolge van de maatregelen voor de bestrijding van het COVID-19 virus schiet sporten er om verschillende redenen bij in. Voor iedereen heeft het gebrek aan sporten een andere verklaring en dat kunnen erg uiteenlopende redenen zijn. Voor de één geldt dat er door een verhoogde werkdruk vanwege de huidige crisis weinig tijd over blijft voor lichamelijke activiteit. Voor de ander geldt juist dat het sluiten van de sportfaciliteiten en de beperking van onze leefruimte ten grondslag ligt aan inactiviteit. Of neem bijvoorbeeld de mensen die doorgaans in groepsverband sporten. Kortom, er bestaat momenteel genoeg aanleiding voor het feit dat we minder sporten. Hoewel dat goed te verklaren valt, is dat zoals algemeen bekend natuurlijk niet goed voor onze gezondheid.

Het gaat verder dan de huidige crisis

Sterker nog, een periode van stilzitten is eigenlijk precies wat wij als Nederlanders op dit moment juist niet konden gebruiken. Cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) laten namelijk zien dat het percentage overgewicht onder de Nederlandse bevolking in de afgelopen 30 jaar fors is toegenomen. In 1990 had 35% van de bevolking matig tot ernstig overgewicht. Inmiddels zijn we de grens van 50% gepasseerd. Er bestaan daarom (terecht) zorgen over de volksgezondheid in de toekomst. Dan helpt stilzitten natuurlijk niet. De verklaringen hiervoor ten spijt, daar moet verandering in komen. Zeker nu we aan den lijve ondervinden dat mensen met obesitas vatbaarder zijn voor virusinfecties, zoals het huidige Coronavirus. Daarnaast brengt overgewicht nog flink wat andere gezondheidsrisico's met zich mee. Het is dan ook belangrijk dat we zo snel mogelijk weer in beweging komen. Het liefst nog tijdens deze crisis, maar in ieder geval direct na de crisis. Zo kunnen we uiteindelijk streven naar een gezonder en fitter Nederland. sporten na stilzitten  

Waar beginnen we?

Voordat we weer beginnen met sporten, zijn er een twee dingen belangrijk om te weten. Allereerst geldt dat het belangrijk is om sportactiviteiten geleidelijk op te bouwen. Dat geldt voor iedereen na een periode van inactiviteit. Daarbij maakt het dan ook niet uit of je voor de COVID-19 crisis nou veel, weinig of geen lichamelijke beweging had. Door niet te hard van stapel te gaan, proberen we zoveel mogelijk blessures te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om sport af te wisselen met perioden van rust. Het menselijk lichaam heeft na lichamelijke activiteit tijd nodig om te herstellen. De belangrijkste vraag blijft dan natuurlijk: waarmee te beginnen? Een goed instapniveau is de beweegrichtlijn van de Nederlandse Gezondheidsdraad. Dat geldt voor degenen die nog niet voldoen aan de criteria van deze richtlijn. De richtlijn ziet er alsvolgt uit:
  • Volwassenen
    • 2,5 uur per week matig intensief bewegen
    • 2x per week spier- en botversterkende activiteiten
  • Jeugd (4 t/m 18 jaar)
    • 1 uur per dag matig intensief bewegen
    • 3x per week spier- en botversterkende activiteiten

Aandachtspunten bij sporten na een tijd stilzitten:

  • Bouw de belasting geleidelijk op
  • Neem voldoende rust tussen de sportmomenten
  • Zorg voor een goede warming-up
  • Neem minimaal 3 weken voorbereiding alvorens competitief te sporten
  • Leef altijd de regels van de overheid met betrekking tot sport na

Tips voor startende sporters

  • Kies een activiteit die je leuk vindt
  • Begin rustig en bouw het sporten geleidelijk op
  • Plan de sportmomenten en verwerk het in je weekplanning
  • Zoek eventueel een maatje om samen mee te sporten
  • Stel niet te hoge eisen in het begin
Succes met het (hervatten van) sport en onthoud: bewegen is goed, meer bewegen is beter!

Terug naar overzicht
B&B HealthCare heeft fysiotherapie Plus praktijken! Kijk wat dit betekent voor u. Meer info