Let op! De fysiotherapeut blijft gewoon open en uw afspraken kunnen doorgaan.
Stay fit with good care!

Hielspoor

Home » Revalidatie » Hielspoor

Wat is hielspoor?

Hielspoor is een verkalking van de peesplaat die hecht aan het hielbeen van onze voet. Dit veroorzaakt soms een ontsteking onder de voetzool.  Dit heet ookwel peesplaatontsteking of faciitis plantaris. Hielspoor komt veel voor en ontstaat meestal bij mensen die tussen de 40 en 60 jaar oud zijn. Hielspoor is goed te behandelen en geneest meestal binnen enkele weken tot maanden.  Hielspoor kenmerkt zich door pijn in de hiel en onder de voetzool bij lang lopen en/of staan.

Wat houdt een hielspoor behandeling in?

Hielspoor kan op veel verschillende manieren behandeld worden. Binnen de fysiotherapie is shockwave tegenwoordig de meest gebruikte behandeling. Middels shockwave wordt er vrij snel een goed resultaat behaalt. Andere therapieën zijn bijvoorbeeld, frictioneren, dry needling, triggerpoint therapie of gerichte krachttraining voor versterking van de pees.

Het is altijd handig indien je een hielspoor hebt om een arts te raadplegen, maar je kan zelf al beginnen met het kijken naar jouw schoenen. Meestal geven “oude” schoenen klachten of zijn er steunzolen of hielspoor zooltjes nodig. Deze kunnen via internet of bij een podotherapeut worden aangeschaft.

Hielspoor oefeningen

Hielspoor wordt vaak veroorzaakt door te korte spieren, daarom kan een rekoefening al een deel van de oplossing zijn. In dit geval gaat het om de kuitspier of de voetzoolspier. Rekoefeningen kunnen 2-3 keer per dag worden uitgevoerd. Probeer de spieren niet te heftig op te rekken want hierdoor ontstaat er alleen maar schade.

  • Rekoefening kuitspier. Zet je handen tegen de muur. Zet één been gebogen onder je neer en het achterste been gestrekt naar achter neer met de hak op de grond. Verplaats je lichaamsgewicht naar voren, maar laat beide voeten wel op de grond staan. Probeer een rekgevoel in de kuitspier op te roepen van het achterste been en houd dit 10 seconden vast. Herhaal dit 4 keer per been.
  • Rekoefening voetzoolspier. Ga op een traptrede staan met je tenen/voorvoeten op de rand. Laat je hakken naar beneden hangen. Probeer een rekgevoel onder de voet op te zoeken en houdt dit 10 seconden vast, herhaal dit weer 4 keer.

Behandeling nodig?

Wij ondersteunen je graag met jouw herstel.

  085 301 15 05   Whatsapp Maak een afspraak  
B&B HealthCare heeft fysiotherapie Plus praktijken! Kijk wat dit betekent voor u. Meer info