Hardlopen en krachttraining

Veel mensen die hardlopen doen vaak niet aan krachttraining. Zij denken vaak dat het trainen van de benen ervoor kan zorgen dat de benen overbelast raken en dat je daardoor niet meer kunt hardlopen. Is dit ook zo? Of is krachttraining juist erg belangrijk bij het voorkomen van blessures en het verbeteren van het hardlopen?



Uit onderzoek is gebleken dat krachttraining een positief effect heeft op loopprestaties. Daarnaast verkleint het doen van krachttraining ook de kans op blessures. Dit komt doordat de spieren sterker worden en dus een hogere belasting aan kunnen. Dit betekent dat je harder of langer kunt hardlopen voordat je spieren uitgeput raken. Ook herstelt iemand die regelmatig krachttraining doet beter van een training, dan iemand die geen krachttraining doet. Wel is het belangrijk om de momenten van je krachttraining goed te plannen. Het is bijvoorbeeld niet handig om een zware krachttraining te doen op de dag dat je voluit wilt gaan hardlopen. Je lichaam heeft namelijk wel voldoende tijd nodig om te kunnen herstellen. Houdt daarom minimaal 24 uur rust na een zware kracht- of looptraining.


hardlopen en krachttraining


Neem je te weinig rust kan dit een negatief effect hebben op je trainingen. Voor de recreatieve loper die 2  tot 3 keer per week wil hardlopen is het handig om een zwaardere krachttraining te plannen op de dagen dat je niet gaat hardlopen. Ben je een fanatieke sporter die vaker wil hardlopen en krachttraining wil doen op dezelfde dag als hardlopen? Dan is het belangrijk om niet maximaal te gaan tijdens je krachttraining als je een zware looptraining hebt gehad. Doe je dat wel, dan heb je een grotere kans om geblesseerd te raken.


Indien je graag meer informatie of begeleiding wilt bij het hardlopen en krachttraining kun je contact opnemen met B&B Healthcare. Onze fysiotherapeuten of onze personal trainer kunnen samen met jou een goed schema opstellen, zodat je goed aan je persoonlijke doelen kunt werken.


Lees ook: Hoe vaak krachttraining?