Stay fit with good care!

Topsport en voeding

Home » Topsport » Topsport en voeding

Voeding en topsport zijn nauw met elkaar verbonden. Uit recente onderzoeken is gebleken dat er dankzij een goed voedingsschema meer dan 20% winst behaald kan worden. De laatste paar jaren wordt er steeds meer aandacht besteedt aan de voeding bij de recreatieve sporters, in de topsport was dit al langer gaande. De markt is verzadigd met verschillende sportdrankjes, voedingssupplementen, vitamines en andere zogenaamde “wondermiddeltjes”. De onderzoeken die aangeven dat er meer winst te behalen valt in de sportprestaties bij een beter voedingsschema, zijn gebaseerd op de alledaagse voedingsmiddelen.

De algemene spelregels voor de voeding van een sporter zijn:

  • eet volop koolhydraatrijke voedingsmiddelen (brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten, snoep en frisdrank zijn ook koolhydraatrijk (suikers), maar zijn minder wenselijk);
  • kies de goede soorten vet (onverzadigde vetten in olie, halvarine, vis) en wees zuinig met vet;
  • een gezonde voeding voorziet voldoende in de benodigde hoeveelheid eiwitten;
  • eet gevarieerd;
  • zorg voor een royale vochtinname;
  • zorg voor een goede timing van de maaltijden.

Er zijn drie categorieën waarin alle sporten in onderverdeeld kunnen worden, met ieder weer zijn eigen voedingsregels en voedingsschema’s.

  • Duursport:langdurende belasting met een matige intensiteit. Voorbeelden zijn fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, schaatsen, skeeleren, skaten, zwemmen, aqua-joggen, aerobics, langlaufen, skiën.
  • Krachtsport:kortdurende belasting met hoge intensiteit. Voorbeelden zijn fitness (krachttraining), gewichtheffen, kogelstoten, touwtrekken, turnen, sprinten, karate, discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, hoog- en verspringen, korteafstand zwemmen.
  • Spelsport:afwisseling van duur- en intervalactiviteit (kracht- en snelkrachtacties). Voorbeelden zijn voetbal, tennis, handbal, hockey, volleybal, korfbal en rugby.

B&B Healthcare kan advies geven over de voeding in combinatie met de verschillende hierboven genoemde sporten. Het voedingsschema wordt doorgenomen en op een aantal punten aangepast. Dit betreft vragen over welke voedingsmiddelen goed zijn om te eten, op welk tijdstip er gegeten dient te worden, wat er goed is om aan vocht op te nemen voor en na een training, wat voor voedingssupplementen er gebruikt kunnen worden, enz.

Als er gecompliceerde vragen aanwezig zijn, betreft voedingsschema’s, of aanpassingen in verband met allergieën, ziektes of andere gezondheidsklachten dan wordt u door ons doorverwezen in ons netwerk met sportdiëtisten. B&B Healthcare heeft goede contacten met sportdiëtisten die met ons samenwerken op verschillende niveaus van (top)sport, deze kunnen u verder helpen met uw vragen. Voor meer informatie hierover kunt u altijd contact met ons opnemen.

Sporters die minimaal 1-2 uur per keer en 3 keer per week trainen, kunnen contact opnemen om met onze sportdiëtist een afspraak te maken zodat die de voeding door kan nemen en een voedingsschema op kan stellen.

Behandeling nodig?

Wij ondersteunen je graag met jouw herstel.

  085 301 15 05   Whatsapp Maak een afspraak  
B&B HealthCare heeft fysiotherapie Plus praktijken! Kijk wat dit betekent voor u. Meer info