Zweepslag

Wat is zweepslag?

Bij een zweepslag van de kuit is er een (klein) scheurtje in de kuitspier ontstaan. Tijdens het sporten kan het ineens in de kuit schieten en lijkt het net alsof iemand een trap van achteren geeft tegen de kuit.  Op de plek waar de spier scheurt, kunnen er ook bloedvaatjes scheuren en hierdoor is het mogelijk dat de kuit dik wordt en er een blauwe plek ontstaat.

Herkent u zich in bovengenoemde situatie? Maak dan een afspraak op één van onze 12 locaties in Voorburg, Den Haag, Maassluis of Monster. Onze fysiotherapeuten zien wekelijks patiënten met zweepslag, dus u bent in goede handen.

Afspraak makenBel ons 085 301 15 05

Hoe ontstaat een zweepslag?

Een zweepslag ontstaat meestal bij een plotselinge aanspanning van de kuitspier. Door een krachtige beweging, bijvoorbeeld tijdens het sporten, ontstaat er een scheurtje. De scheur is meestal niet zo groot, ongeveer 1 tot 3 centimeter. Als het gebeurt lijkt het net alsof u een schop of tik krijgt.

Een zweepslag ontstaat door een krachtige beweging, bijvoorbeeld:

  • Bij snel wegrennen; start van een sprint of bij korte sprints. Ontstaat vaak bij voetbal
  • Bij het afzetten met springen (volleybal, handbal, basketbal)
  • Bij versnellen met fietsen (bijvoorbeeld een berg op fietsen)

 

Zweepslag voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Dus probeer om een zweepslag te voorkomen op de volgende zaken te letten:

  • Zijn je hardloopschoenen nog goed? Houdt rekening met de demping van de zool, de maat van de schoen of slijtage.
  • Draag in dagelijkse activiteiten schoenen met een stevige zool of hak, dan rekt de kuitspier minder uit.
  • Voer eventueel als je veel last van kuitblessures hebt dagelijks rekoefeningen uit.
  • Draag eventueel compressiekousen om afvoer van afvalstoffen en de bloedcirculatie te bevorderen.

 

Zweepslag behandeling

Allereerst zullen wij tijdens een intake de oorzaak van de zweepslag achterhalen. Er kan bijvoorbeeld een spierzwakte aan de grondslag liggen of een mobiliteitsbeperking van de enkel of knie. Het is belangrijk om dit probleem op te lossen om een eventuele herhaling van de blessure te kunnen voorkomen.

De fysiotherapeut kan u helpen bij het verminderen van de spierspanning in de kuit, het mobiliseren van de enkel en/of knie indien deze minder goed bewegen en oefeningen geven om de spieren op te rekken en te versterken.

Binnen B&B Healthcare hebben wij verschillende manieren om een zweepslag te behandelen. De verhoogde spierspanning kan middels triggerpoint therapie, dry needling en medical taping worden verminderd en om de mobiliteit van de wervels te verbeteren kan er manuele therapie of de mulligan methode worden toegepast.

Heeft u last van uw kuit en/of herkent u zich in bovengenoemde symptomen? Maak dan een afspraak in één van onze 12 praktijken. Afspraak maken

Oefeningen om een zweepslag te herstellen

Tijdens de acute fase, week 0-1, is vooral gedoseerd rust nemen belangrijk. U mag alle dagelijkse dingen rustig uit blijven voeren, maar niet sporten. Tijdens de volgende fase mag er gestart worden met lichte rekoefeningen.

Oefening 1: Ga met je tenen op de rand van een traptrede staan en zak rustig met je hakken door naar beneden. Je knieën moeten gestrekt blijven. Er ontstaat dan rek op de kuitspier. Hou het rekgevoel 10 seconden vast, herhaal dit 4 keer. Deze rekoefening mag 1-3 keer per dag worden uitgevoerd.

Oefening 2: Ga met je tenen op de rand van de traptrede staan en zak rustig met je hakken door naar beneden. Je knieën moeten nu gebogen zijn. Er ontstaat dan rek op de kuitspier. Hou het rekgevoel 10 seconden vast, herhaal dit 4 keer. Deze rekoefening mag 1-3 keer per dag worden uitgevoerd. Na 3-4 weken kan je starten met wat krachtoefeningen om de spier weer te versterken.

Oefening 3: Ga met je tenen op de rand van de traptrede staan en zak rustig met je hakken door naar beneden. Ga vervolgens weer op je voorvoet omhoog op de tenen staan. Doe dit met gestrekte knieën. Dit herhaal je 15 keer. In totaal voer je 3 series uit van 15 herhalingen met 30 sec rust tussen de series. Deze krachtoefening maximaal 1 keer per dag uitvoeren.

Oefening 4: Ga met je tenen op de rand van de traptrede staan en zak rustig met je hakken door naar beneden. Ga vervolgens weer op je voorvoet omhoog op de tenen staan. Doe dit met gebogen knieën. Dit herhaal je 15 keer. In totaal voer je 3 series uit van 15 herhalingen met 30 sec rust tussen de series. Deze krachtoefening maximaal 1 keer per dag uitvoeren.