Stay fit with good care!

Nieuws

Home » Over ons » Nieuws » Nekklachten
Nekklachten 05 juni 2017

Last van nekpijn?

Nekpijn, stijve nek, schouderklachten of hoofdpijn zijn meestal in combinatie met elkaar aanwezig. Nekklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld door een ongeluk of val, of door overbelasting. Nekpijn kan behoorlijk vervelend zijn bij bijvoorbeeld autorijden, werken of slapen. Tijdens de bewegingen van het hoofd die met regelmaat plaatsvinden op de dag voel je dan meteen de nekpijn naar voren komen.   Spanningshoofdpijn is vaak gerelateerd aan nekpijn en komt door bijvoorbeeld stress op werk. Omdat de spieren van de nek aanhechten op de rand van de schedel, kan nekpijn dus ook hoofdpijn veroorzaken. Nekklachten kunnen ook er voor zorgen dat er uitstraling van tintelingen, doof gevoel en pijn naar de armen toe gaat.

Fysiotherapie bij nekpijn

Een fysiotherapeut kan helpen bij het achterhalen van de oorzaak van de nekpijn. Meestal is nekpijn houdingsgerelateerd. De slaaphouding, zithouding en eventueel werkhouding worden doorgenomen en er worden aanpassingen in verricht of tips gegeven om de nekklachten in de toekomst te voorkomen. De fysiotherapeut kan u helpen bij het verminderen van de spierspanning in de nek, het mobiliseren van de nekwervels indien deze minder goed bewegen en oefeningen geven om de spieren op te rekken en te versterken. Binnen B&B Healthcare hebben wij verschillende manieren om nekpijn en spanningshoofdpijn te behandelen. De verhoogde spierspanning kan middels triggerpoint therapie, dry needling en medical taping worden verminderd en om de mobiliteit van de wervels te verbeteren kan er manuele therapie of de mulligan methode worden toegepast.   Tips tegen een stijve nek:  
  • Een massage helpt om de spieren te ontspannen.  Daarom raden we aan om een lekkere nekmassage nemen. Dit zorgt voor verbeterde doorbloeding en verminderde spierspanning en dus minder nekklachten.
  • In dien je vaak achter de computer zit raden we aan om regelmatig rekoefeningen en houdingsoefeningen uit te voeren.
  • Warmtegel of een warme douche zorgen voor een verbeterde doorbloeding van de nekspieren en daardoor een meer ontspannen gevoel.
  • Verander regelmatig van houding.
  • Blijf in beweging. Vooral indien je een statisch beroep hebt waarbij je bijvoorbeeld lang achter de computer moet zitten.

Wat is een nekhernia?

Een nekhernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf in de nekwervelkolom. De uitstulping drukt tegen het ruggenmerg of de zenuw aan. De klachten van een nekhernia zijn pijn in de nek en schouders, soms hoofdpijn en tintelingen, doof gevoel en krachtsverlies in één van beide armen of in beide armen tegelijk.
Hoe ontstaat een nekhernia?
Een nekhernia ontstaat meestal door een verkeerde houding. Tijdens computerwerk is de houding met gebogen onderrug, voorover zitten met de schouders en het opstrekken van de nek een houding die voor problemen zorgt. Een nekhernia kan ook worden veroorzaakt door het verslappen van de nekspieren, waardoor er meer druk op de tussenwervelschijven wordt uitgeoefend in je dagelijkse activiteiten. De fysiotherapeut zal eerst met u zorgen dat de pijn verminderd. De behandeling zal zich in het begin richten op het verminderen van de spierspanning, verbeteren van de mobiliteit van de nekwervels en het aanpassen van de (werk)houding. Later in het traject worden er oefeningen aan de behandeling toegevoegd om de mobiliteit te behouden en de spieren rondom de nek weer sterker te maken.

Terug naar overzicht
B&B HealthCare heeft fysiotherapie Plus praktijken! Kijk wat dit betekent voor u. Meer info