Schouderpijn na slapen

Onze fysiotherapeuten horen het vaak: “ik heb last van schouderpijn na het slapen”. Geen fijne manier om de dag mee te beginnen! Wanneer deze klachten vaak voorkomen na het slapen is het verstandig om te kijken naar de oorzaak en om een oplossing te vinden. Heeft u regelmatig last van schouderpijn na het slapen? Lees dan in deze blog meer over de oorzaken en oplossingen voor schouderpijn na het slapen.

 

Afspraak makenBel ons 085 301 15 05

Oorzaken schouderpijn na slapen

Schouderpijn of schouderklachten na het slapen kunnen verschillende oorzaken hebben. Om dit te verhelpen is het belangrijk om eerst te kijken naar de oorzaak die bij uw pijn of klachten hoort. Daarom hebben wij de meest voorkomende oorzaken hieronder op een rijtje gezet.

Verkeerde slaaphouding

De meest voorkomende oorzaak van schouderpijn na het slapen is een verkeerde houding tijdens het slapen. Wordt u vaak wakker met schouderklachten? Kijk dan eerst eens naar uw slaaphouding. Wanneer de schouders niet in een ontspannen houding liggen, kunnen er klachten ontstaan. Mensen die op hun buik slapen hebben vaker last van schouderklachten na het slapen. De rugwervels liggen dan namelijk niet goed tegen elkaar aan, waardoor een goede doorbloeding wordt belemmerd en de zenuwen bekneld zitten.

Verkeerd hoofdkussen

Naast een verkeerde slaaphouding is het hebben van een verkeerd hoofdkussen ook een oorzaak van schouderpijn na het slapen. Door een verkeerd hoofdkussen kan er spanning in de spieren optreden waardoor er klachten kunnen ontstaan.

Verkeerd matras

Ook een verkeerd matras kan de oorzaak zijn van schouderpijn na het slapen. Wanneer een matras bijvoorbeeld te zacht of te slap is, zakken de wervels te diep weg in het matras waardoor deze is een verkeerde houding komen te liggen. Hierdoor wordt de doorbloeding belemmert en kan dit schouderklachten veroorzaken. Daarnaast is ook de combinatie van het kussen en matras belangrijk. Passen deze niet goed bij elkaar dan kan er beknelling van de zenuwen ontstaan wat zorgt voor pijn in de schouder of tussen de schouderbladen.

Oplossingen voor schouderpijn na het slapen

Mocht u nu weten wat uw oorzaak is van uw schouderklachten wanneer uw wakker wordt, dan is het belangrijk om te kijken naar de oplossing om deze klachten te verhelpen. Voor bovenstaande oorzaken hebben wij de oplossing.

Goede slaaphouding

Een verkeerde slaaphouding is de meest voorkomende oorzaak van pijn in de schouder. Het is dus belangrijk om te kijken wat uw slaaphouding is en of dit een goede houding is voor uw rug, nek en schouders. De beste slaaphouding is op uw rug met de armen naar beneden langs uw lichaam. Op deze manier wordt de bloedsomloop en wervelkolom nergens afgekneld, blijven de rug, nek en schouders in een natuurlijke houding en kan het lichaam zich ontspannen. Lukt het niet om op uw rug te slapen? Probeer dan op uw zij te slapen met de armen naar beneden. Krijgt u op den duur last van uw schouder, dat adviseren we om van kant te wisselen.

Het juiste hoofdkussen

Een goed hoofdkussen is van belang om de druk op de schouder te verlagen zodat uw hoofd en nek de juiste ondersteuning krijgt tijdens het slapen. Test een kussen vooral goed uit en let erop of uw nek bij het liggen gespannen aanvoelt. Ook moet het hoofdkussen afgestemd worden op het matras. Zo heeft een hard matras een hoger kussen nodig en een zachter matras en zachter kussen.

Het juiste matras

Het verkeerde matras kan pijn in de schouder veroorzaken tijdens het slapen. Een goed matras dat bij u past kan deze klachten snel verhelpen. Er zijn een aantal punten belangrijk bij het kiezen van het juiste matras:

  • De lengte. Kies een matras dat langer is dan uzelf.
  • De breedte. Zorg voor een matras dat breder is dan uzelf wanneer u op uw rug ligt.
  • Het gewicht. Mensen met wat meer gewicht hebben een harder matras nodig.
  • De ondersteuning. Alle lichaamsdelen hebben ieder verschillende ondersteuning nodig. Let bij schouderklachten dus op een comfortabele schouderzone in het matras.
  • De ventilatie. Elk persoon verliest vocht tijdens het slapen. Daarom is het belangrijk dat een matras genoeg ventileert en absorbeert.

Daarnaast adviseren wij ook om het matras eens in de zoveel tijd om te draaien, op deze manier zakt het matras niet op één plek te ver in.

Als u nog steeds last heeft van schouderpijn na het slapen ondanks genoemde tips, maak dan een afspraak op één van onze 12 locaties. Afspraak maken

Tips tegen schouderpijn

Naast de juiste slaaphouding, hoofdkussen en matras zijn er nog een aantal tips die de schouderklachten kunnen verminderen na het slapen. Wij hebben de belangrijkste hieronder op een rijtje gezet.

  1. Beweeg de schouders net voordat u naar bed gaat
    Door uw schouders nog even te bewegen voordat u naar bed gaat, worden de spieren nog even los gemaakt en gaan de spieren ontspannen de nacht in.
  2. Een schouder en nek massage
    Soms kan stress zich ophopen in de nek en schouders wat voor de nodige spanning kan zorgen. Door een (zelf)massage kan deze spanning worden verlicht.
  3. Bewegingsoefeningen voor de schouder
    Met rustige bewegingsoefeningen kunnen de schouders worden losgemaakt. Denk hierbij aan het naar voor- en achterdraaien van de schouders. Of het ophalen van de schouders enkele keren.
  4. Warmte
    Een warme douche of een warme kruik kan een oplossing zijn voor verkrampte spieren en het verbetert de doorbloeding.
  5. Overdag meer bewegen
    Te weinig bewegen kan een oorzaak zijn van schouderklachten. Het is daarom belangrijk om overdag genoeg te bewegen. Zit u de hele dag op kantoor? Lees dan in onze blog hoeveel stappen per dag hoe u meer kan bewegen ook als u een zittend beroep heeft.

Fysiotherapie bij schouderpijn

Werken bovenstaande oplossingen en tips niet? En heeft u nog steeds last van schouderpijn na het slapen? Laat uw dan behandelen door één van onze fysiotherapeuten. Samen achterhalen we de oorzaak van uw klachten en kijken we naar een passende behandeling. Vaak zullen dit oefeningen zijn voor het verlichten van de klachten of behandelingen als Dry Needling of Medical Taping.