Feiten en fabels rondom lage rugpijn

Rondom lage rugklachten heersen helaas nog veel misvattingen. Als je zelf last van acute of chronische klachten loop je wellicht met vragen rond wat er nu precies aan de hand is. Om je vast op weg te helpen bespreekt onze manueel therapeut Ilse een paar stellingen die we in de praktijk horen.

  1. Met de fysiotherapeut doe je alleen oefeningen: fabel. Met de fysiotherapeut bekijk je wat de onderliggende oorzaak van de klachten is. Soms is dat inderdaad te trainen, maar kan bijvoorbeeld ook een beperkte bewegelijkheid van je heup of rug zijn. Je fysiotherapeut zal je in dat geval behandelen in de kamer en aanvullend oefeningen geven om regelmatig de bewegelijkheid te vergroten. Daarnaast geeft de fysiotherapeut je persoonlijk advies door samen te kijken naar alle factoren die bij jou meespelen bij de klachten.
  2. Ik moet blijven bewegen: feit. Bedrust wordt al jaren niet meer geadviseerd bij (acute) lage rugpijn. Zeker bij acute lage rugklachten is het wel van belang om je activiteiten tijdelijk aan te passen zodat het lichaam de mogelijkheid heeft om te herstellen. Bij chronische lage rugklachten ligt dat iets gecompliceerder en is het extra belangrijk om te bekijken wat voor jou de beste strategie is. Heb je moeite met het vinden van een goede balans tussen bewegen en onder- of overbelasten? Je fysiotherapeut kan je hiermee helpen.
  3. Als er pijn is is er schade: fabel. Je herkend het wellicht wel dat je met een verhuizing veel dozen en kasten hebt gesjouwd. De volgende dag sta je op met een vervelende pijn in je rug. Heb je nu echt teveel gedaan? Dat je pijn hebt betekend niet dat er iets stuk is. Je lijf waarschuwt je voor een lokale overbelasting om te voorkomen dat je het erger maakt. Mooi mechanisme toch? Bij chronische pijn kan het zelfs zo zijn dat er een biomechanisch helemaal geen reden meer is om pijn te ervaren. In dit filmpje wordt dat heel duidelijk uitgelegd.
  4. Hoe erger de pijn, hoe groter het probleem: fabel. De hoeveelheid pijn die je ervaart wordt uiteindelijk bepaald door je brein. Tussen je brein en je lage rug zitten veel lagen die bepalen hoe een pijnprikkel wordt doorgegeven. Als je je enkel bijvoorbeeld verzwikt als je op de vlucht bent zullen je hersenen de pijn onderdrukken zodat je jezelf eerst in veiligheid kunt brengen. Andersom kan natuurlijk ook. Bepaalde gedachtes, stress, vermoeidheid of angst kunnen ertoe leiden dat je meer pijn ervaart.
  5. Als ik beperkt ben in bewegen zit er een wervel scheef: fabel. Dit is een veel gehoorde verklaring voor de klachten, maar is absoluut een fabel. De wervels zelf zijn al zo mooi ‘ontworpen’ dat dit niet mogelijk is. Daarnaast zorgt een heel netwerk aan kapsel ervoor dat er geen onnatuurlijke bewegingen gemaakt kunnen worden.
  6. Pijn is een waarschuwing: feit en fabel. Hiervoor moeten we een onderscheid maken tussen acute en chronische lage rugpijn. Bij acute lage rugpijn (korter dan 12 weken) kunnen we pijn als een indicatie gebruiken voor hoeveel belasting je rug aan kan. Een nareactie op bijvoorbeeld sport terwijl je rug nog aan het herstellen is betekend dan dat je lijf je waarschuwt dat die activiteit nog te zwaar is geweest. Bij chronische pijn kan het een waarschuwing zijn, maar hoeft dat niet altijd zo te zijn.
  7. Als ik veel pijn heb moet er een scan of röntgenfoto gemaakt worden: fabel. Zoals eerder gezegd verteld de hoeveelheid pijn ons niet zoveel over de ernst van de klachten. In veruit de meeste gevallen zullen er geen bijzonderheden te zien zijn op een scan of foto. Je fysiotherapeut zal altijd bedacht zijn op verschillende oorzaken van jouw rugpijn. Mocht hij symptomen herkennen die passen in een bepaald plaatje zal hij adviseren contact op te nemen met de huisarts.
     
  8. Ik moet altijd met een gestrekte rug tillen: fabel. Het belangrijkste is dat je goed inschat hoe zwaar het voorwerp is wat je wilt tillen. Natuurlijk kun je het beste het zekere voor het onzekere nemen, maar een lichte tas kan je prima met een gebogen rug optillen.

Lage rugpijn is dus een complex geheel en per individu verschillend. Loop je rond met lage rugklachten en wil je weten wat er in jou situatie het beste advies of behandeling is, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.