In de anderhalvemetersamenleving is het onmogelijk en onverantwoord om als fysiotherapeut te werken op de manier waarop we die allemaal gewend zijn. De spelregels zijn daarom drastisch op de schop gegaan.
Fysiotherapie in het coronatijdperk is een nieuwe tak van sport. Het spel speelt zich niet meer af in de praktijkruimte met een behandeltafel; het is een thuiswedstrijd geworden met een laptop en een webcam. We bereiken onze patiënten nu via beeldbellen, zo kunnen we toch onze expertise blijven leveren. We zijn intussen een aantal weken in deze nieuwe vorm aan het werk. Tijd dus voor een kleine evaluatie: hoe bevalt onze fysiotherapeuten deze fysiotherapie op afstand?
Allereerst zijn we vooral erg blij met de manier, waarop de patiënten de nieuwe werkwijze ontvangen! We hebben veel positieve reacties gehad; mensen zijn blij dat ze toch hun fysiotherapeut kunnen spreken en hun vragen kunnen stellen.
We zagen ook dat mensen positief verrast zijn over Physitrack, de AVG-proof software waarmee we kunnen beeldbellen en complete oefenprogramma’s maken. Over Physitrack zijn wij zelf ook erg te spreken. We kunnen nu volledige en gedetailleerde oefenprogramma’s maken, compleet voorzien van aantal sets en herhalingen. Bovendien zijn de oefeningen altijd terug te kijken met filmpjes. Dat programma komt dan meteen op de app van de patiënt terecht. Als iemand even kwijt is, hoe een oefening ook alweer moet, is dat makkelijk terug te vinden. Dat scheelt ons ook weer wat zweten op een matje om de oefening voor te doen. Dat laatste doen we overigens met liefde, geen zorgen 😉
Lees hier ons blog over Physitrack.
Wankele wifi waardoor er een vertraging op de lijn komt die doet denken aan een gesprek met een correspondent in India, binnenkomend zonlicht dat de camera verblindt, huiskamers die op de schop moeten om een workout mogelijk te maken: het is wel wennen, dat videobellen. Dat geldt zowel voor de mensen, die we bellen, als voor ons. In sommige gevallen is het lastig om goed bij te sturen of te corrigeren bij oefeningen. Het is ook niet altijd ideaal om de oorsprong van een klacht te achterhalen als we dat alleen op basis van vragen kunnen doen. Dat maakt het aan de andere kant wel tot een mooie uitdaging, het vraagt om creatief denken en een andere aanpak. Voor sommigen werkte dat juist verfrissend.
Als alles goed en wel werkt en de mensen gemotiveerd zijn, is het prettig werken. Voor veel mensen kunnen we de zorg op een goede manier blijven leveren. We zijn vooral ook blij dat we mensen kunnen zien en te woord kunnen staan. Zo kunnen we in deze vreemde tijd toch wat voor de mensen betekenen!
Lees ook: ”Conditie opbouwen na Corona”.